ابن عباس گوید: پیغمبر خدا (ص) در آخرین حج خود فرمود: از نشانههاى قیامت: تباه کردن نماز، پیروى شهوات، گرایش به هوسها، بزرگ شمردن مال دنیا و دین را به دنیا فروختن است، در این هنگام است که دل مؤمن در درونش گداخته و آب مىشود مانند نمک که در آب حل مىگردد بخاطر منکراتى که مىبیند و نمىتواند تغییر داده و اصلاح کند سپس فرمود: در این زمان است که معروف منکر شده و منکر معروف مىشود، آدم خائن امین به حساب مىآید و دروغگو صادق به حساب آمده، و راستگو تکذیب شود، سپس فرمود:در این زمان است که زنان به ریاست رسند و مورد مشورت قرار گیرند، کودکان بالاى منبرروند، دروغگوئى هنر شمرده مىشود، پرداخت زکات غرامت و زیان به حساب مىآید، و فیء (سهم مسلمین و خدا و پیغمبر و امام) غنیمت شمرده مىشود. فرزندان به پدر و مادرشان جفا و بىمهرى مىکنند در حالى که به دوستانشان مهربانى و نیکوئى مىکنند، سپس فرمود:در این زمان است که مردها (از نظر شهوت) به مردها و زنها به زنها اکتفا نمایند، و بر پسران (در انحصار در آوردن شهوت بر ایشان) غیرت بکار مىرود مانند غیرتى که بر زنان و کنیزان در خانهها بکار رود، و مردان به زنان شباهت پیدا کنند و زنان به مردان شبیه شوند، زنان بر مرکبها سوار شوند، پس لعنت خدا بر این گروه از امت من باد، سپس فرمود: در این زمان است که مسجدها مانند معابد نصارى و یهود زینت داده شوند، قرآنها و کتابها زیور گردند، منارهها را بلند سازند، صفهاى مردم زیاد ولى قلبهایشان از هم جدا و زبانهایشان مختلف باشد. سپس فرمود: در این زمان مردان امت من خود را با طلا زیور مىکنند، لباس حریر و دیباج مىپوشند، و از پوست پلنگ براى خود جامه و پوستین درست مىنمایند سپس فرمود: در این هنگام است که ربا ظاهر شده و غیبت و رشوه رایج شود، دین فرو گذارده شده و دنیا مورد توجه قرار گیرد. سپس فرمود: و در این هنگام طلاق زیاد شده و حدى جارى نمىشود. و خداوند را هیچ چیز ضرر نمىدهد. سپس فرمود: در این هنگام خنیاگرى و موسیقى آشکار شده و توسط بدترین امتم اجراء مىشود. سپس فرمود: در این زمان ثروتمندان امتم براى تفریح و گردش به حج مىروند و خرده ثروتمندان براى تجارت به حج مىروند و فقیران جهت ریا و خود نمائى به حج مىروند، در این زمان مردمى باشند که قرآن را بخاطر غیر خدا فرا مىگیرند و آن را با آهنگ آلات موسیقى همساز مىکنند، و نیز مردمى باشند که احکام خدا را به خاطر غیر از خدا بیاموزند، اولاد زنا فراوان شود، قرآن را به غنا مىخوانند، و به دنیا پرداخته و در آن غوطهور شوند. سپس فرمود: و در این زمان باشد که حرمتها هتک شود، و گناهان انجام شود، و بدان بر خوبان مسلط گردند، و دروغ رایج باشد، و نیازمندى بر ملا گردد، و تنگدستى آشکار شود، و اشرار در میان مردم مباهات کنند. شطرنج و قمار و موسیقى نیکو شمرده شود، امر بمعروف و نهى از منکر انکار گردد. تا اینکه فرمود:
پس اینان در ملکوت آسمانها به پلیدان و ناپاکان خوانده شوند
جهاد النفس وسائل الشیعة-ترجمه صحت، ص: 234 تا 236
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ فِی تَفْسِیرِهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مُسْلِمٍ الْخَشَّابِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَرِیحٍ عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِی رِیَاحٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ- إِنَّ مِنْ أَشْرَاطِ الْقِیَامَةِ إِضَاعَةَ الصَّلَاةِ وَ اتِّبَاعَ الشَّهَوَاتِ وَ الْمَیْلَ مَعَ الْأَهْوَاءِ وَ تَعْظِیمَ الْمَالِ وَ بَیْعَ الدُّنْیَا بِالدِّینِ فَعِنْدَهَا یُذَابُ قَلْبُ الْمُؤْمِنِ فِی جَوْفِهِ کَمَا یُذَابُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ مِمَّا یَرَى مِنَ الْمُنْکَرِ فَلَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یُغَیِّرَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّ عِنْدَهَا یَکُونُ الْمُنْکَرُ مَعْرُوفاً وَ الْمَعْرُوفُ مُنْکَراً وَ یُؤْتَمَنُ الْخَائِنُ وَ یُخَوَّنُ الْأَمِینُ وَ یُصَدَّقُ الْکَاذِبُ وَ یُکَذَّبُ الصَّادِقُ ثُمَّ قَالَ فَعِنْدَهَا إِمَارَةُ النِّسَاءِ وَ مُشَاوَرَةُ الْإِمَاءِ وَ قُعُودُ الصِّبْیَانِ عَلَى الْمَنَابِرِ وَ یَکُونُ الْکَذِبُ ظَرْفاً وَ الزَّکَاةُ مَغْرَماً وَ الْفَیْءُ مَغْنَماً وَ یَجْفُو الرَّجُلُ وَالِدَیْهِ وَ یَبَرُّ صَدِیقَهُ ثُمَّ قَالَ فَعِنْدَهَا یَکْتَفِی الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ یُغَارُ عَلَى الْغِلْمَانِ کَمَا یُغَارُ عَلَى الْجَارِیَةِ فِی بَیْتِ أَهْلِهَا وَ یَشَّبَّهُ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ یَرْکَبْنَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ فَعَلَیْهِمْ مِنْ أُمَّتِی لَعْنَةُ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ عِنْدَهَا تُزَخْرَفُ الْمَسَاجِدُ کَمَا تُزَخْرَفُ الْبِیَعُ وَ الْکَنَائِسُ وَ تُحَلَّى الْمَصَاحِفُ وَ تَطُولُ الْمَنَارَاتُ وَ تَکْثُرُ الصُّفُوفُ وَ الْقُلُوبُ مُتَبَاغِضَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُخْتَلِفَةٌ ثُمَّ قَالَ فَعِنْدَ ذَلِکَ تَحَلَّى ذُکُورُ أُمَّتِی بِالذَّهَبِ وَ یَلْبَسُونَ الْحَرِیرَ وَ الدِّیبَاجَ وَ یَتَّخِذُونَ جُلُودَ النَّمِرِ صِفَافاً ثُمَّ قَالَ فَعِنْدَهَا یَظْهَرُ الرِّبَا وَ یَتَعَامَلُونَ بِالْغِیبَةِ وَ الرِّشَا وَ یُوضَعُ الدِّینُ وَ تُرْفَعُ الدُّنْیَا ثُمَّ قَالَ وَ عِنْدَهَا یَکْثُرُ الطَّلَاقُ فَلَا یُقَامُ لِلَّهِ حَدٌّ وَ لَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً ثُمَّ قَالَ وَ عِنْدَهَا تَظْهَرُ الْقَیْنَاتُ وَ الْمَعَازِفُ وَ تَلِیهِمْ شِرَارُ أُمَّتِی ثُمَّ قَالَ وَ عِنْدَهَا حَجُّ أَغْنِیَاءِ أُمَّتِی لِلنُّزْهَةِ وَ یَحُجُّ أَوْسَاطُهَا لِلتِّجَارَةِ وَ یَحُجُّ فُقَرَاؤُهُمْ لِلرِّیَاءِ وَ السُّمْعَةِ فَعِنْدَهَا یَکُونُ أَقْوَامٌ یَتَعَلَّمُونَ الْقُرْآنَ لِغَیْرِ اللَّهِ فَیَتَّخِذُونَهُ مَزَامِیرَ وَ یَکُونُ أَقْوَامٌ یَتَفَقَّهُونَ لِغَیْرِ اللَّهِ وَ یَکْثُرُ أَوْلَادُ الزِّنَا یَتَغَنَّوْنَ بِالْقُرْآنِ وَ یَتَهَافَتُونَ بِالدُّنْیَا ثُمَّ قَالَ وَ ذَلِکَ إِذَا انْتُهِکَتِ الْمَحَارِمُ وَ اکْتُسِبَ الْمَآثِمُ وَ تَسَلَّطُ الْأَشْرَارُ عَلَى الْأَخْیَارِ وَ یَفْشُو الْکَذِبُ وَ تَظْهَرُ الْحَاجَةُ وَ تَفْشُو الْفَاقَةُ وَ یَتَبَاهَوْنَ فِی النَّاسِ وَ یَسْتَحْسِنُونَ الْکُوبَةَ وَ الْمَعَازِفَ وَ یُنْکَرُ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَى أَنْ قَالَ فَأُولَئِکَ یُدْعَوْنَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاءِ الْأَرْجَاسَ الْأَنْجَاسَ الْحَدِیث
تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج15، ص: 348 و 349